Forum Forum m這dzie穎we o tematyce religijnej Strona G堯wna Forum m這dzie穎we o tematyce religijnej
Forum dla m這dzie篡
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

Zielone 安i徠ki, 安i皻a

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum m這dzie穎we o tematyce religijnej Strona G堯wna -> Masz pytanie?
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
nowy
Go嗆






PostWys豉ny: Pi 17:43, 29 Maj 2009    Temat postu: Zielone 安i徠ki, 安i皻a

W Biblii s wzmianki o dniu Zielonych 安i徠.
Za komuny by這 to 鈍i皻o ludowe z racji chyba jego zielonego koloru w nazwie.
A jak to jest z tym dniem naprawd i z czym jest ono zwi您ane?
Powr鏒 do g鏎y
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
a_
Go嗆






PostWys豉ny: 字o 11:15, 25 Lis 2009    Temat postu: ...

Zielono 鈍i徠ki to inaczej 鈍i皻o Zes豉nia Ducha 安i皻ego.
W judaizmie to 鈍i皻o szewuot.

安i皻o Tygodni (Szewuot), czyli pierwsze plony 50 dni po 安i璚ie Pierwocin
I odliczycie sobie od dnia po szabacie, od dnia, w kt鏎ym przyniesiecie snopy do wykonania nimi gestu ko造sania, siedem tygodni pe軟ych, a do dnia po si鏚mym szabacie odliczycie pi耩dziesi徠 dni i wtedy z這篡cie now ofiar pokarmow dla Pana. (...) Tego samego dnia zwo豉cie lud. B璠zie to dla was zwo豉nie 鈍i皻e. Nie b璠ziecie wykonywa tego dnia 瘸dnej pracy. Jest to ustawa wieczysta we wszystkich waszych siedzibach, dla waszych pokole. (Kp 23.15-21)

Pozdrawiam--

a_
Powr鏒 do g鏎y
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
Go嗆







PostWys豉ny: Sob 16:26, 28 Lis 2009    Temat postu:

Wszystko pi瘯nie je郵i chodzi o Stary testament. Tylko mi chodzi o Zielone 安i皻a w czasach Nowego Testamentu
Jako nie widz, aby Polacy 鈍i皻owali Zielone 安i皻a z ko造saniem snopk闚. Widocznie lekcewa篡my Pismo 安i皻e.
Powr鏒 do g鏎y
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
a_
Szeregowy
Szeregowy



Do陰czy: 25 Lis 2009
Posty: 6
Przeczyta: 0 temat闚

Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Z Ko軼io豉.

PostWys豉ny: Wto 10:24, 01 Gru 2009    Temat postu:

Jan Pawe II
PI岊DZIESI﹗NICA - WYLANIE DUCHA 名I邛EGO
Audiencja generalna 17 czerwca 1998


1. Podczas Ostatniej Wieczerzy Jezus powiedzia do aposto堯w: «M闚i wam prawd: 'Po篡teczne jest dla was moje odej軼ie. Bo je瞠li nie odejd, Pocieszyciel nie przyjdzie do was. A je瞠li odejd, po郵 Go do was'» (J 16, 7). Wieczorem w dniu Paschy Jezus dotrzyma obietnicy: ukaza si Jedenastu zebranym w wieczerniku, tchn掖 na nich i powiedzia: «We幟ijcie Ducha 安i皻ego!» (J 20, 22). Pi耩dziesi徠 dni p騧niej, w dniu Pi耩dziesi徠nicy nast徙i這 «definitywne ujawnienie tego, co dokona這 si w tym瞠 samym wieczerniku ju w niedziel wielkanocn» (Dominum et Vivificantem, 25). W ksi璠ze Dziej闚 Apostolskich zachowa si opis tego wydarzenia (por. Dz 2, 1-4). Rozwa瘸j帷 ten tekst, mo瞠my dostrzec pewne rysy tajemniczej to窺amo軼i Ducha 安i皻ego.

2. Wa積e jest przede wszystkim uchwycenie zwi您ku mi璠zy 篡dowskim 鈍i皻em Pi耩dziesi徠nicy a pierwsz Pi耩dziesi徠nic chrze軼ija雟k.

Na pocz徠ku Pi耩dziesi徠nica by豉 鈍i皻em siedmiu tygodni (por. Tb 2, 1), 鈍i皻em 積iw (Wj 23, 16), kiedy sk豉dano Bogu ofiar z pierwocin zbo瘸 (por. Lb 28, 26; Pwt 16, 9). P騧niej 鈍i皻o nabra這 nowego znaczenia: sta這 si 鈍i皻em przymierza, kt鏎e B鏬 zawar ze swoim ludem na Synaju, kiedy przekaza Izraelowi swe prawo.

安. ㄆkasz opisuje wydarzenie Pi耩dziesi徠nicy jako teofani, objawienie si Boga podobne do objawienia na g鏎ze Synaj (por. Wj 19, 16-25): g這郾y szum, gwa速owny wicher, ogniste j瞛yki. Przes豉nie jest jasne: Pi耩dziesi徠nica to nowy Synaj, Duch 安i皻y to nowe przymierze, to dar nowego prawa. Bardzo wnikliwie opisuje ten zwi您ek 鈍. Augustyn: «Bracia, jest to wielka i wspania豉 tajemnica: zwr鵵cie uwag, 瞠 w dniu Pi耩dziesi徠nicy (砰dzi) otrzymali prawo napisane palcem Bo篡m i w tym samym dniu Pi耩dziesi徠nicy zst徙i Duch 安i皻y» (Ser. Mai 158, 4). Natomiast jeden z Ojc闚 Wschodu, Sewerian z Gabali, zauwa瘸: «By這 rzecz s逝szn, aby w tym samym dniu, w kt鏎ym zosta這 przekazane stare prawo, zosta豉 te dana 豉ska Ducha 安i皻ego» (Cat. in Act. Apost. 2, 1).

3. W ten spos鏏 wype軟ia si obietnica z這穎na ojcom. Czytamy u proroka Jeremiasza: «Takie b璠zie przymierze, jakie zawr z domem Izraela po tych dniach - wyrocznia Pana: Umieszcz swe prawo w g喚bi ich jestestwa i wypisz na ich sercu» (Jr 31, 33). A u proroka Ezechiela: «dam wam serce nowe i ducha nowego tchn do waszego wn皻rza, odbior wam serce kamienne, a dam wam serce z cia豉. Ducha mojego chc tchn望 w was i sprawi, by軼ie 篡li wed逝g mych nakaz闚 i przestrzegali przykaza, i wed逝g nich post瘼owali» (Ez 36, 26-27).

W jaki spos鏏 Duch 安i皻y ustanawia nowe i odwieczne przymierze? Usuwaj帷 grzech i rozlewaj帷 w sercu cz這wieka mi這嗆 Bo膨: «prawo Ducha, kt鏎e daje 篡cie w Chrystusie Jezusie, wyzwoli這 ci spod prawa grzechu i 鄉ierci» (Rz 8, 2). Prawo Moj瞠szowe nak豉da這 obowi您ki, ale nie mog這 przemieni serca cz這wieka. Potrzebne by這 nowe serce i takie w豉郾ie serce ofiarowuje nam B鏬 dzi瘯i odkupieniu dokonanemu przez Jezusa. Ojciec odbiera nam kamienne serca i daje serca z cia豉, podobne do serca Chrystusowego, o篡wiane przez Ducha 安i皻ego, dzi瘯i kt鏎emu dzia豉my z mi這軼i (Rz 5, 5). Na fundamencie tego daru zawarte zostaje nowe przymierze mi璠zy Bogiem a ludzko軼i. 安. Tomasz stwierdza wnikliwie, 瞠 to sam Duch 安i皻y jest Nowym Przymierzem, gdy budzi w nas mi這嗆, kt鏎a jest pe軟i prawa (por. Comment. in 2 Cor 3, 6).

4. W dniu Pi耩dziesi徠nicy zst瘼uje Duch 安i皻y i rodzi si Ko軼i馧. Ko軼i馧 jest wsp鏊not tych, kt鏎zy si «powt鏎nie narodzili», «z wody i z Ducha», jak czytamy w Janowej Ewangelii (por. J 3, 3. 5). Wsp鏊nota chrze軼ija雟ka nie jest w pierwszym rz璠zie owocem wolnej decyzji wierz帷ych; u jej pocz徠k闚 tkwi najpierw bezinteresowna inicjatywa Bo瞠j Mi這軼i, udzielaj帷ej daru Ducha 安i皻ego. Przyj璚ie z wiar tego daru mi這軼i jest «odpowiedzi» na 豉sk i ono samo jest dzie貫m 豉ski. Dlatego te istnieje g喚boka i nierozerwalna wi篥 mi璠zy Duchem 安i皻ym a Ko軼io貫m. Tak m闚i o tym 鈍. Ireneusz: «Tam, gdzie jest Ko軼i馧, jest r闚nie Duch Bo篡; a gdzie jest Duch Pa雟ki, tam jest Ko軼i馧 i wszelka 豉ska» (Adv. Haer., 3, 24, 1). Mo積a wi璚 zrozumie 鄉ia貫 powiedzenie 鈍. Augustyna: «Cz這wiek ma Ducha 安i皻ego w takiej mierze, w jakiej kocha Ko軼i馧» (In Io., 32, Cool.

Opis wydarzenia Pi耩dziesi徠nicy podkre郵a, 瞠 Ko軼i馧 rodzi si jako powszechny: taki sens ma lista lud闚 - Partowie, Medowie, Elamici... (por. Dz 2, 9-11) - kt鏎e s逝chaj pierwszego przem闚ienia Piotra. Duch 安i皻y zostaje dany ludziom wszystkich ras i narodowo軼i i urzeczywistnia w nich now jedno嗆 mistycznego Cia豉 Chrystusa. 安. Jan Chryzostom ukazuje t komuni, zbudowan przez Ducha 安i皻ego, na konkretnym przyk豉dzie: «Kto mieszka w Rzymie, wie, 瞠 mieszka鎍y Indii s jego cz這nkami» (In Io., 65, 1; PG 59, 361).

5. Z faktu, 瞠 Duch 安i皻y jest «nowym przymierzem», wynika, i dzia豉nie trzeciej Osoby Tr鎩cy 安i皻ej polega na uobecnianiu Zmartwychwsta貫go Pana, a wraz z Nim Boga Ojca. Duch bowiem spe軟ia swoje zbawcze dzie這 przez to, 瞠 przybli瘸 nam obecno嗆 Boga. Na tym polega nowe i odwieczne przymierze: odt康 B鏬 sta si osi庵alny dla ka盥ego z nas. Wszyscy, «od najmniejszego do najwi瘯szego» (por. Jr 31, 34) obdarzeni s w pewnym sensie bezpo鈔ednim poznaniem Pana, jak czytamy w Pierwszym Li軼ie 鈍. Jana: «Co do was, to namaszczenie, kt鏎e otrzymali軼ie od Niego, trwa w was i nie potrzebujecie pouczenia od nikogo, poniewa Jego namaszczenie poucza was o wszystkim. Ono jest prawdziwe i nie jest k豉mstwem. Tote trwajcie w nim tak, jak was nauczy» (1 J 2, 27). W ten spos鏏 spe軟ia si obietnica, jak Jezus z這篡 swoim uczniom podczas ostatniej wieczerzy: «Pocieszyciel, Duch 安i皻y, kt鏎ego Ojciec po郵e w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedzia貫m» (J 14, 26).

Dzi瘯i Duchowi 安i皻emu spotykamy si z Panem w codziennym 篡ciu dzieci Bo篡ch, w przyjaznym «twarz w twarz», w do鈍iadczeniu Boga jako Ojca, Brata, Przyjaciela i Oblubie鎍a. Oto jest Pi耩dziesi徠nica. Oto jest Nowe Przymierze.

Do Polak闚 uczestnicz帷ych w audiencji generalnej:

Witam serdecznie pielgrzym闚 z Polski! W szczeg鏊ny spos鏏 witam pielgrzym闚 z archidiecezji przemyskiej pod przewodnictwem metropolity przemyskiego ks. abpa J霩efa Michalika oraz bpa Stefana Moskwy, kt鏎zy przybyli w pierwsz rocznic odwiedzin w Dukli i w Kro郾ie, a瞠by podzi瘯owa Duchowi 安i皻emu za kanonizacj 鈍. Jana z Dukli, ich rodaka.

Dzisiejsza katecheza dotyczy豉 tajemnicy Ducha 安i皻ego i Jego zst徙ienia na Ko軼i馧 w dniu Pi耩dziesi徠nicy.

My郵, 瞠 dalszym ci庵iem tej jerozolimskiej Pi耩dziesi徠nicy jest to, co si dzieje dzisiaj, wsp馧cze郾ie, w ca造m Ko軼iele, we wszystkich diecezjach, wi璚 r闚nie to, co si sta這 w waszej diecezji przemyskiej wraz z kanonizacj 鈍. Jana z Dukli. W鈔鏚 wszystkich dzie Ducha 安i皻ego 鈍i皻o嗆 jest dzie貫m najwi瘯szym.

Dzi瘯ujmy Bogu za 鈍i皻o嗆 naszych patron闚, a w szczeg鏊no軼i tego, przed rokiem kanonizowanego 鈍. Jana z Dukli.

Chc si z wami jutro zobaczy!


Copyright © by L'Osservatore Romano and Polish Bishops Conference


[link widoczny dla zalogowanych]


Post zosta pochwalony 0 razy
Powr鏒 do g鏎y
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
鈍i皻y
Go嗆






PostWys豉ny: Sob 0:12, 05 Gru 2009    Temat postu:

Zastanawiam si, czy wog鏊e czyte貫 to co wklei貫?
Niew徠pliwie jest to wpis, kt鏎y ma w sobie du穎 prawdy, gdy S這wo Bo瞠 (w nim cytowane) jest prawd. Ale gdy zapoda ten tekst przeci皻nemu Polakowi, to niewiele z niego zrozumie. Mo積a si zastanawia, czy sam Karol Wojty豉 wiedzia co m闚i.
Jest to niew徠pliwie ciekawe podej軼ie do tematu. Trzeba albo by sprytnym, aby powiedzie wiele, pozornie m康rze, ale powiedzie to tak,瞠by nikt si nie zorientowa; o co chodzi. Albo trzeba by ignorantem w temacie, kt鏎y gada, gada, gada, ale niczego nie wyja郾ia, niczego nie nauczy.
A ju pod koniec wypowiedzi papie瘸 widzimy niebezpieczne stwierdzenia.
M闚i o dzi瘯owaniu Duchowi 安i皻emu za kanonizacj Jana z Dukli.
Biblijnie rzecz bior帷, to jest herezja. S這wo Bo瞠 nigdzie nie naucza, 瞠 jacy zmarli ludzie po uznaniu ich przez innych ludzi b璠 wynoszeni na o速arze i stan si po鈔ednikami, patronami wyspecjalizowanymi w za豉twianiu problem闚 ludzi w w御kiej swojej specjalizacji.
W tym momencie trzeba by wyj徠kowo 郵epym, albo g逝chym, 瞠by si nie zorientowa, 瞠 w jednym wyst徙ieniu Karol Wojty豉 serwuje sprzeczne ze sob informacje. Cytuje, 瞠 Jezus "po郵e Go do was" (Ducha 安i皻ego), 瞠 "Duch... przybli瘸 nam obecno嗆 Boga. Na tym polega nowe i odwieczne przymierze: odt康 B鏬 sta si osi庵alny dla ka盥ego z nas." "Pocieszyciel, Duch 安i皻y... On was wszystkiego nauczy i przypomni wam..." Dzi瘯i Duchowi 安i皻emu spotykamy si z Panem w codziennym 篡ciu dzieci Bo篡ch w przyjaznym <<twarz w twarz>>"
Wed逝g Karola Wojty造, to Duch 安iety najpierw zostaje pos豉ny do ludzi, przybli瘸 nam obecno軼 Boga, jest osi庵alny dla ka盥ego z nas i raptem ten sam Duch 安i皻y daje 篡j帷ym ludziom za patron闚 (o w御kiej specjalizacji) zmar造ch ludzi i ka瞠 si 篡j帷ym modli do zmar造ch, mimo 瞠 B鏬 jest blisko nas i niew徠pliwie nie jest g逝chym Bogiem, a 篡j帷ym ludziom ka瞠 wzywa duchy zmar造ch ludzi co jest obrzydliwo軼i dla Boga? To to czysta herezja!
Powr鏒 do g鏎y
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum m這dzie穎we o tematyce religijnej Strona G堯wna -> Masz pytanie? Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Mo瞠sz pisa nowe tematy
Mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach

fora.pl - za堯 w豉sne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin